سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام خدا

خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه طلاق می فرمایند:

و هر که از خدا پروا کند ، خدا براى او راه بیرون شدن از ]مشکلات و تنگناها را [ قرار می  دهد (2) و او را از جایى که گمان نمی  برد روزى می  دهد ، و کسى که بر خدا توکل کند ، خدا برایش کافى است..

آیات مذکور که ظاهرا از جانب حضرت استاد نخودکی اصفهانی رحمةالله تعالی علیه برای تلاوت بعد از نماز صبح به همراه 3 حمد و صلوات برای گشایش امور سفارش شده است ، از نظر بنده حقیر آیات بسیار زیبا و قابل تاملی است. البته کل کلام خداوند(قرآن کریم ) اینچنین است لکن این آیات با توجه به مفاهیم عمیقشان بیشتر در مورد امثال ما کارآیی دارند.

در زیر بخشی از توضیحات پیرامون آیات فوق را از تفسیر نمونه تالیف آیت الله مکارم شیرازی حفظه الله در محل نکته های تفسیر آیات فوق انتخاب کرده ام که با هم به آن می پردازیم:

نکته ها:
1- تقوى و نجات از مشکلات

((آیات فوق از امیدبخشترین آیات قرآن مجید است که تلاوت آن دل را صفا و جان را نور و ضیا مى بخشد، پرده هاى یاءس و نومیدى را مى درد، شعاعهاى حیاتبخش امید را به قلب مى تاباند، و به تمام افراد پرهیزگار با تقوا وعده نجات و حل مشکلات مى دهد.
در حدیثى از ابو ذر غفارى نقل شده که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود: انى لا علم آیة لو اخذ بها الناس لکفتهم : و من یتق الله یجعل له مخرجا... فما زال یقولها و یعیدها: ((من آیه اى را مى شناسم که اگر تمام انسانها دست به دامن آن زنند براى حل مشکلات آنها کافى است ، پس آیه ومن یتق الله را تلاوت فرمود و بارها آن را تکرار کرد.
در حدیث دیگرى از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود: من شبهات الدنیا و من غمرات الموت و شدائد یوم القیامة :
خداوندا پرهیزکاران را از شبهات دنیا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قیامت رهائى مى بخشد!
این تعبیر دلیل بر این است که گشایش امور براى اهل تقوا منحصر به دنیا نیست ، بلکه قیامت را نیز شامل مى شود.
و در حدیث دیگرى از همان حضرت (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است : من اکثر الاستغفار جعله الله له من کل هم فرجا و من کل ضیق مخرجا:
هر کس بسیار استغفار کند (و لوح دل را از زنگار گناه بشوید) خدا براى او از هر اندوهى گشایشى ، و از هر تنگنائى راه نجاتى قرار مى دهد.




تاریخ : چهارشنبه 89/3/12 | 9:12 صبح | نویسنده : | نظر


  • paper | فروش لینک ارزان | بک لینک رایگان
  • آکوا - مصطفی | فروش رپرتاژ آگهی